Dit is jouw kans om te laten zien hoe je lesgeeft en een onderwijsbaan te bemachtigen. Een goede voorbereiding is cruciaal om met zelfvertrouwen de klas in te stappen en een overtuigende indruk achter te laten.
Na de proefles hoor je vaak snel of je bent aangenomen. Zie dit moment niet als een obstakel, maar als een kans om te bewijzen dat jij de juiste docent bent voor de school. In deze handleiding nemen we je stap voor stap mee door het proces: van de eerste voorbereidingen tot de evaluatie achteraf.
Een proefles is een standaard onderdeel van het sollicitatieproces in het onderwijs, vooral bij docent vacatures voor het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen en is dé kans om jezelf als leraar te presenteren.
Een proefles is een kan (hoeft dus niet) een onderdeel zijn van het sollicitatieproces in het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen, en is een kans om jezelf te presenteren.
Het sollicitatieproces voor een docentenfunctie verloopt vaak in de volgende vier stappen:
Eerste sollicitatiegesprek – Je maakt kennis met de schoolleiding of vaksectie en bespreekt je ervaring, visie op onderwijs en motivatie.
Uitnodiging voor een proefles – Na een positief eerste gesprek word je gevraagd een proefles te geven. De school beoordeelt of jouw didactische en pedagogische aanpak aansluit bij hun onderwijsstijl.
De proefles geven – Jouw moment om te laten zien hoe je lesgeeft en met de klas omgaat.
Evaluatie en mogelijk een tweede gesprek – De school bespreekt je aanpak en lessen met jou en laat vaak snel weten of je bent aangenomen.
Door de proefles goed voor te bereiden en een gestructureerde les te geven, vergroot je de kans op een succesvolle sollicitatie.
"Een proefles is niet alleen een test, maar jouw kans om te laten zien hoe je leerlingen motiveert en meeneemt in jouw vakgebied."
Voordat je begint met het plannen van je proefles, is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Stel de school of contactpersoon de volgende vragen:
Is er een onderwijsassistent aanwezig en hoe kan hij/zij ondersteunen?
Wie observeert de les en wat wordt van je verwacht?
Is er een standaard lesplan-indeling die je moet gebruiken?
Een proefles moet goed gestructureerd zijn, zodat zowel jij als de leerlingen weten wat er gaat gebeuren. Hanteer de volgende opbouw:
Stel jezelf kort voor: Wie ben je en waarom geef je deze les?
Leg uit wat jullie gaan doen: Wat is het lesdoel?
Start met een prikkelende opening: Een vraag, anekdote, quiz of afbeelding.
Gebruik namen van leerlingen om betrokkenheid te vergroten.
Geef voorbeelden en betrek de klas: Laat leerlingen meedenken.
Spreek met elke leerling tijdens de les, zodat niemand zich buitengesloten voelt.
Geef een duidelijke en beknopte uitleg.
Gebruik visuele ondersteuning zoals een PowerPoint of digibord.
Stel tussendoor vragen om te checken of leerlingen de uitleg begrijpen.
Houd de energie hoog en varieer werkvormen.
Laat leerlingen zelfstandig of in groepjes werken aan een opdracht.
Loop rond en begeleid actief.
Denk aan differentiatie: extra opdrachten voor snelle leerlingen, extra ondersteuning waar nodig.
Vat de belangrijkste punten samen.
Toets het begrip: Laat leerlingen reflecteren of een vraag beantwoorden.
Geef een vooruitblik: Hoe sluit deze les aan bij het grotere geheel?
Bedank de klas en sluit positief af.
Deze opbouw is geschikt voor eerste- en tweedegraads docenten.
Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen klaar hebt liggen:
Lesplan met tijdsindeling
PowerPoint of visuele ondersteuning (bewaar een USB of online backup)
Werkbladen of opdrachten (print extra exemplaren)
Whiteboardstiften of krijt
Timer of klok
Een plan B voor als de technologie uitvalt
Of je nu solliciteert op een vacature docent economie, een docent aardrijkskunde vacature, of een docent CKV vacature, zorg ervoor dat je materialen aansluiten bij het vak en de doelgroep.
Tijdens een proefles kijkt de school niet alleen naar je vakkennis, maar ook naar je omgang met leerlingen. Let op:
Creëer een duidelijke structuur en geef heldere verwachtingen.
Gebruik een duidelijke stem en lichaamstaal.
Zorg voor interactie en laat leerlingen actief deelnemen.
Reageer direct op storend gedrag: blijf rustig en geef duidelijke grenzen aan.
Beweeg door het lokaal en wees zichtbaar.
Blijf flexibel en schakel snel over op een andere aanpak als dat nodig is.
Deze tips gelden voor alle onderwijsniveaus, of je nu solliciteert op een docent mbo vacature of een docent voortgezet onderwijs vacature.
|
|
|
|
Na je proefles krijg je vaak een evaluatiegesprek. Bereid je hierop voor door zelf alvast na te denken over de volgende vragen:
Wat ging goed? Welke onderdelen van de les werkten goed?
Wat kon beter? Hoe zou je het een volgende keer anders aanpakken?
Hoe reageerden de leerlingen? Waren ze betrokken?
Hoe heb je het klassenmanagement aangepakt? Wat werkte wel of niet?
Laat zien dat je openstaat voor ontwikkeling en vraag feedback aan de schoolleiding of vaksectie.
Op zoek naar een vacatures in het voortgezet onderwijs? Bekijk de nieuwste onderwijs vacatures en solliciteer direct op een functie die bij jou past!
Bekijk hier alle openstaande onderwijs vacatures
Dit verschilt per school, maar meestal duurt een proefles even lang als een reguliere les, vaak 45 tot 50 minuten.
Soms wel, soms krijg je een specifiek onderwerp toegewezen. Vraag dit vooraf aan de school.
Zorg altijd voor een backup, zoals geprinte werkbladen of een uitgewerkte les op papier.
Blijf kalm, maak oogcontact en hanteer een duidelijke, vriendelijke aanpak. Vaak helpt het om door het lokaal te bewegen en interactie aan te moedigen.
Probeer een andere aanpak, zoals een vraag stellen, een spelelement toevoegen of werken in kleine groepjes.
Afhankelijk van je ervaring, plan minimaal enkele uren om de les goed voor te bereiden en te oefenen.
Dit is jouw kans om te laten zien hoe je lesgeeft en een onderwijsbaan te bemachtigen. Een goede voorbereiding is cruciaal om met zelfvertrouwen de klas in te stappen en een overtuigende indruk achter te laten.
Na de proefles hoor je vaak snel of je bent aangenomen. Zie dit moment niet als een obstakel, maar als een kans om te bewijzen dat jij de juiste docent bent voor de school. In deze handleiding nemen we je stap voor stap mee door het proces: van de eerste voorbereidingen tot de evaluatie achteraf.
Een proefles is een standaard onderdeel van het sollicitatieproces in het onderwijs, vooral bij docent vacatures voor het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen en is dé kans om jezelf als leraar te presenteren.
Een proefles is een kan (hoeft dus niet) een onderdeel zijn van het sollicitatieproces in het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen, en is een kans om jezelf te presenteren.
Het sollicitatieproces voor een docentenfunctie verloopt vaak in de volgende vier stappen:
Eerste sollicitatiegesprek – Je maakt kennis met de schoolleiding of vaksectie en bespreekt je ervaring, visie op onderwijs en motivatie.
Uitnodiging voor een proefles – Na een positief eerste gesprek word je gevraagd een proefles te geven. De school beoordeelt of jouw didactische en pedagogische aanpak aansluit bij hun onderwijsstijl.
De proefles geven – Jouw moment om te laten zien hoe je lesgeeft en met de klas omgaat.
Evaluatie en mogelijk een tweede gesprek – De school bespreekt je aanpak en lessen met jou en laat vaak snel weten of je bent aangenomen.
Door de proefles goed voor te bereiden en een gestructureerde les te geven, vergroot je de kans op een succesvolle sollicitatie.
"Een proefles is niet alleen een test, maar jouw kans om te laten zien hoe je leerlingen motiveert en meeneemt in jouw vakgebied."
Voordat je begint met het plannen van je proefles, is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Stel de school of contactpersoon de volgende vragen:
Is er een onderwijsassistent aanwezig en hoe kan hij/zij ondersteunen?
Wie observeert de les en wat wordt van je verwacht?
Is er een standaard lesplan-indeling die je moet gebruiken?
Een proefles moet goed gestructureerd zijn, zodat zowel jij als de leerlingen weten wat er gaat gebeuren. Hanteer de volgende opbouw:
Stel jezelf kort voor: Wie ben je en waarom geef je deze les?
Leg uit wat jullie gaan doen: Wat is het lesdoel?
Start met een prikkelende opening: Een vraag, anekdote, quiz of afbeelding.
Gebruik namen van leerlingen om betrokkenheid te vergroten.
Geef voorbeelden en betrek de klas: Laat leerlingen meedenken.
Spreek met elke leerling tijdens de les, zodat niemand zich buitengesloten voelt.
Geef een duidelijke en beknopte uitleg.
Gebruik visuele ondersteuning zoals een PowerPoint of digibord.
Stel tussendoor vragen om te checken of leerlingen de uitleg begrijpen.
Houd de energie hoog en varieer werkvormen.
Laat leerlingen zelfstandig of in groepjes werken aan een opdracht.
Loop rond en begeleid actief.
Denk aan differentiatie: extra opdrachten voor snelle leerlingen, extra ondersteuning waar nodig.
Vat de belangrijkste punten samen.
Toets het begrip: Laat leerlingen reflecteren of een vraag beantwoorden.
Geef een vooruitblik: Hoe sluit deze les aan bij het grotere geheel?
Bedank de klas en sluit positief af.
Deze opbouw is geschikt voor eerste- en tweedegraads docenten.
Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen klaar hebt liggen:
Lesplan met tijdsindeling
PowerPoint of visuele ondersteuning (bewaar een USB of online backup)
Werkbladen of opdrachten (print extra exemplaren)
Whiteboardstiften of krijt
Timer of klok
Een plan B voor als de technologie uitvalt
Of je nu solliciteert op een vacature docent economie, een docent aardrijkskunde vacature, of een docent CKV vacature, zorg ervoor dat je materialen aansluiten bij het vak en de doelgroep.
Tijdens een proefles kijkt de school niet alleen naar je vakkennis, maar ook naar je omgang met leerlingen. Let op:
Creëer een duidelijke structuur en geef heldere verwachtingen.
Gebruik een duidelijke stem en lichaamstaal.
Zorg voor interactie en laat leerlingen actief deelnemen.
Reageer direct op storend gedrag: blijf rustig en geef duidelijke grenzen aan.
Beweeg door het lokaal en wees zichtbaar.
Blijf flexibel en schakel snel over op een andere aanpak als dat nodig is.
Deze tips gelden voor alle onderwijsniveaus, of je nu solliciteert op een docent mbo vacature of een docent voortgezet onderwijs vacature.
|
|
|
|
Na je proefles krijg je vaak een evaluatiegesprek. Bereid je hierop voor door zelf alvast na te denken over de volgende vragen:
Wat ging goed? Welke onderdelen van de les werkten goed?
Wat kon beter? Hoe zou je het een volgende keer anders aanpakken?
Hoe reageerden de leerlingen? Waren ze betrokken?
Hoe heb je het klassenmanagement aangepakt? Wat werkte wel of niet?
Laat zien dat je openstaat voor ontwikkeling en vraag feedback aan de schoolleiding of vaksectie.
Op zoek naar een vacatures in het voortgezet onderwijs? Bekijk de nieuwste onderwijs vacatures en solliciteer direct op een functie die bij jou past!
Bekijk hier alle openstaande onderwijs vacatures
Dit verschilt per school, maar meestal duurt een proefles even lang als een reguliere les, vaak 45 tot 50 minuten.
Soms wel, soms krijg je een specifiek onderwerp toegewezen. Vraag dit vooraf aan de school.
Zorg altijd voor een backup, zoals geprinte werkbladen of een uitgewerkte les op papier.
Blijf kalm, maak oogcontact en hanteer een duidelijke, vriendelijke aanpak. Vaak helpt het om door het lokaal te bewegen en interactie aan te moedigen.
Probeer een andere aanpak, zoals een vraag stellen, een spelelement toevoegen of werken in kleine groepjes.
Afhankelijk van je ervaring, plan minimaal enkele uren om de les goed voor te bereiden en te oefenen.
Geplaatst op 20-02-2025 6 minuten leestijd
Dit is jouw kans om te laten zien hoe je lesgeeft en een onderwijsbaan te bemachtigen. Een goede voorbereiding is cruciaal om met zelfvertrouwen de klas in te stappen en een overtuigende indruk achter te laten.
Na de proefles hoor je vaak snel of je bent aangenomen. Zie dit moment niet als een obstakel, maar als een kans om te bewijzen dat jij de juiste docent bent voor de school. In deze handleiding nemen we je stap voor stap mee door het proces: van de eerste voorbereidingen tot de evaluatie achteraf.
Een proefles is een standaard onderdeel van het sollicitatieproces in het onderwijs, vooral bij docent vacatures voor het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen en is dé kans om jezelf als leraar te presenteren.
Een proefles is een kan (hoeft dus niet) een onderdeel zijn van het sollicitatieproces in het voortgezet onderwijs. Het biedt scholen inzicht in je lesstijl en omgang met leerlingen, en is een kans om jezelf te presenteren.
Het sollicitatieproces voor een docentenfunctie verloopt vaak in de volgende vier stappen:
Eerste sollicitatiegesprek – Je maakt kennis met de schoolleiding of vaksectie en bespreekt je ervaring, visie op onderwijs en motivatie.
Uitnodiging voor een proefles – Na een positief eerste gesprek word je gevraagd een proefles te geven. De school beoordeelt of jouw didactische en pedagogische aanpak aansluit bij hun onderwijsstijl.
De proefles geven – Jouw moment om te laten zien hoe je lesgeeft en met de klas omgaat.
Evaluatie en mogelijk een tweede gesprek – De school bespreekt je aanpak en lessen met jou en laat vaak snel weten of je bent aangenomen.
Door de proefles goed voor te bereiden en een gestructureerde les te geven, vergroot je de kans op een succesvolle sollicitatie.
"Een proefles is niet alleen een test, maar jouw kans om te laten zien hoe je leerlingen motiveert en meeneemt in jouw vakgebied."
Voordat je begint met het plannen van je proefles, is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Stel de school of contactpersoon de volgende vragen:
Is er een onderwijsassistent aanwezig en hoe kan hij/zij ondersteunen?
Wie observeert de les en wat wordt van je verwacht?
Is er een standaard lesplan-indeling die je moet gebruiken?
Een proefles moet goed gestructureerd zijn, zodat zowel jij als de leerlingen weten wat er gaat gebeuren. Hanteer de volgende opbouw:
Stel jezelf kort voor: Wie ben je en waarom geef je deze les?
Leg uit wat jullie gaan doen: Wat is het lesdoel?
Start met een prikkelende opening: Een vraag, anekdote, quiz of afbeelding.
Gebruik namen van leerlingen om betrokkenheid te vergroten.
Geef voorbeelden en betrek de klas: Laat leerlingen meedenken.
Spreek met elke leerling tijdens de les, zodat niemand zich buitengesloten voelt.
Geef een duidelijke en beknopte uitleg.
Gebruik visuele ondersteuning zoals een PowerPoint of digibord.
Stel tussendoor vragen om te checken of leerlingen de uitleg begrijpen.
Houd de energie hoog en varieer werkvormen.
Laat leerlingen zelfstandig of in groepjes werken aan een opdracht.
Loop rond en begeleid actief.
Denk aan differentiatie: extra opdrachten voor snelle leerlingen, extra ondersteuning waar nodig.
Vat de belangrijkste punten samen.
Toets het begrip: Laat leerlingen reflecteren of een vraag beantwoorden.
Geef een vooruitblik: Hoe sluit deze les aan bij het grotere geheel?
Bedank de klas en sluit positief af.
Deze opbouw is geschikt voor eerste- en tweedegraads docenten.
Zorg ervoor dat je alle benodigde materialen klaar hebt liggen:
Lesplan met tijdsindeling
PowerPoint of visuele ondersteuning (bewaar een USB of online backup)
Werkbladen of opdrachten (print extra exemplaren)
Whiteboardstiften of krijt
Timer of klok
Een plan B voor als de technologie uitvalt
Of je nu solliciteert op een vacature docent economie, een docent aardrijkskunde vacature, of een docent CKV vacature, zorg ervoor dat je materialen aansluiten bij het vak en de doelgroep.
Tijdens een proefles kijkt de school niet alleen naar je vakkennis, maar ook naar je omgang met leerlingen. Let op:
Creëer een duidelijke structuur en geef heldere verwachtingen.
Gebruik een duidelijke stem en lichaamstaal.
Zorg voor interactie en laat leerlingen actief deelnemen.
Reageer direct op storend gedrag: blijf rustig en geef duidelijke grenzen aan.
Beweeg door het lokaal en wees zichtbaar.
Blijf flexibel en schakel snel over op een andere aanpak als dat nodig is.
Deze tips gelden voor alle onderwijsniveaus, of je nu solliciteert op een docent mbo vacature of een docent voortgezet onderwijs vacature.
|
|
|
|
Na je proefles krijg je vaak een evaluatiegesprek. Bereid je hierop voor door zelf alvast na te denken over de volgende vragen:
Wat ging goed? Welke onderdelen van de les werkten goed?
Wat kon beter? Hoe zou je het een volgende keer anders aanpakken?
Hoe reageerden de leerlingen? Waren ze betrokken?
Hoe heb je het klassenmanagement aangepakt? Wat werkte wel of niet?
Laat zien dat je openstaat voor ontwikkeling en vraag feedback aan de schoolleiding of vaksectie.
Op zoek naar een vacatures in het voortgezet onderwijs? Bekijk de nieuwste onderwijs vacatures en solliciteer direct op een functie die bij jou past!
Bekijk hier alle openstaande onderwijs vacatures
Dit verschilt per school, maar meestal duurt een proefles even lang als een reguliere les, vaak 45 tot 50 minuten.
Soms wel, soms krijg je een specifiek onderwerp toegewezen. Vraag dit vooraf aan de school.
Zorg altijd voor een backup, zoals geprinte werkbladen of een uitgewerkte les op papier.
Blijf kalm, maak oogcontact en hanteer een duidelijke, vriendelijke aanpak. Vaak helpt het om door het lokaal te bewegen en interactie aan te moedigen.
Probeer een andere aanpak, zoals een vraag stellen, een spelelement toevoegen of werken in kleine groepjes.
Afhankelijk van je ervaring, plan minimaal enkele uren om de les goed voor te bereiden en te oefenen.
Met ruim 9 jaar ervaring kennen wij het onderwijs door en door. Wij begrijpen wat jij nodig hebt om met plezier en succes voor de klas te staan.
We houden je actief op de hoogte over vele onderwijszaken.