1. De vriendelijkheidspot – positiviteit in een potje
Hoe werkt het?
Laat elke leerling één of meerdere positieve opmerkingen schrijven voor een klasgenoot. Dit kan zo simpel zijn als “Je hebt altijd zulke leuke ideeën” of “Je hielp me vorige week met mijn huiswerk”. Verzamel alle briefjes in de vriendelijkheidspot. Gedurende de dag of aan het einde van de les kun je willekeurig briefjes voorlezen aan de klas. Wil je het anoniem houden? Geen probleem! Dit haalt de druk weg en maakt het voor verlegen leerlingen ook makkelijker om mee te doen.
Wat heb je nodig?
- Kleine papiertjes of post-its
- Een (glazen) pot of doos
- Pennen of stiften
Waarom werkt het?
Deze activiteit stimuleert leerlingen om elkaar op een positieve manier te bekijken en waarderen. Bovendien is het een laagdrempelige manier om een veilige en fijne sfeer in de klas te creëren. Merk je dat het goed aanslaat? Dan kun je overwegen om de pot het hele jaar door te gebruiken!
2. Vind het hart! – een speurtocht in de klas
Hoe werkt het?
Verstop de hartjes door het klaslokaal en verdeel de leerlingen in teams van vier à vijf personen. Het doel? Zo snel mogelijk alle hartjes vinden! Het team dat als eerste vijf hartjes of het magische hart vindt, wint. Om het extra leuk te maken, kun je de teams willekeurig samenstellen, zodat leerlingen samenwerken met klasgenoten buiten hun vaste vriendengroep.
Wat heb je nodig?
- 20 papieren hartjes (verschillende groottes)
- 1 ‘magisch’ hart in een andere kleur
- Een kleine prijs (bijvoorbeeld stickers of een certificaat)
Waarom werkt het?
Deze activiteit brengt energie in de klas en stimuleert samenwerking. Het is een leuke manier om de dag op te breken en even iets actiefs te doen. Perfect voor een les waarin de concentratie wat begint weg te zakken!
Tip: Gebruik glow-in-the-dark stickers voor een extra spannende twist!
3. Complimentenkaartjes – persoonlijke aandacht voor iedere leerling
Hoe werkt het?
Neem even de tijd om elke leerling een persoonlijk kaartje te geven met een compliment of positieve opmerking. Dit kan iets eenvoudigs zijn als “Je werkt altijd zo hard” of “Je hebt een geweldige humor”. Wil je het nog specialer maken? Geef bij elk kaartje een klein snoepje of traktatie.
Wat heb je nodig?
- Witte of gekleurde kaartjes
- Stiften, pennen en versiermaterialen
- (Optioneel) Kleine traktaties, zoals snoephartjes
Waarom werkt het?
Valentijnsdag kan voor sommige leerlingen een gevoelige dag zijn. Door als docent een persoonlijk gebaar te maken, zorg je ervoor dat elke leerling zich gezien en gewaardeerd voelt. Dit draagt bij aan een positief groepsgevoel en versterkt de band tussen jou en je leerlingen.
4. Zelfliefde portretten – wat vind jij mooi aan jezelf?
Hoe werkt het?
Laat de leerlingen een zelfportret tekenen en schrijf eromheen of eronder wat ze mooi of leuk vinden aan zichzelf. Dit kan van alles zijn: van uiterlijke kenmerken (“Ik heb mooie ogen”) tot karaktereigenschappen (“Ik ben een goede vriend”). Hang de zelfportretten op in de klas als herinnering aan hun positieve zelfbeeld.
Wat heb je nodig?
- Tekenpapier
- Potloden, stiften en knutselmaterialen
- (Optioneel) Spiegels voor zelfobservatie
Waarom werkt het?
Valentijnsdag is niet alleen een moment om anderen te waarderen, maar ook om stil te staan bij zelfliefde. Zeker in het voortgezet onderwijs, waar onzekerheden vaak de kop opsteken, is het belangrijk om leerlingen te helpen hun sterke kanten te herkennen en te vieren.
Tip: Organiseer een mini-expositie van de zelfportretten in de klas.
5. Valentijns woordzoek – Laat de hersens kraken!
Hoe werkt het?
Maak een woordzoeker met Valentijnsdag-gerelateerde woorden, zoals vriendschap, hart, liefde, compliment en samenwerken. Laat de leerlingen individueel of in kleine groepjes aan de slag gaan om alle woorden te vinden. Zorg ervoor dat de moeilijkheidsgraad past bij de leeftijdsgroep.
Wat heb je nodig?
- Een zelfgemaakte woordzoeker (online te maken of met de hand)
- Pennen of markeerstiften
Waarom werkt het?
Een woordzoeker is een simpele, maar effectieve manier om de hersenen te laten werken en tegelijkertijd de sfeer licht en luchtig te houden. Bovendien is het een leuke activiteit voor tussendoor of om de dag mee af te sluiten.
Tip: Geef extra uitdaging door leerlingen hun eigen woordzoeker te laten maken.
Aan de slag!
Met deze vijf ideeën heb je genoeg inspiratie om Valentijnsdag op een leuke en betekenisvolle manier in de klas te vieren. Of je nu kiest voor een creatieve opdracht of een actieve speurtocht, het draait allemaal om het creëren van een positieve sfeer waarin leerlingen zich gewaardeerd voelen.
Veel plezier en een fijne Valentijnsdag gewenst!