Geplaatst op 13-11-2024 - 2 minuten leestijd
Het lerarentekort groeit al jaren gestaag, maar er lijkt eindelijk licht aan het einde van de tunnel: een stijging van 7% in de instroom bij hbo-lerarenopleidingen. Het wijst erop dat initiatieven om het onderwijs aantrekkelijker te maken, vruchten beginnen af te werpen. Maar hoe significant is deze stijging en wat betekent het voor de toekomst van het voortgezet onderwijs?
Volgens voorlopige cijfers van de Vereniging Hogescholen is het aantal aanmeldingen voor hbo-lerarenopleidingen gestegen van ongeveer 10.000 in de afgelopen twee jaren naar 10.700 voor het studiejaar 2024/2025. Deze groei van 700 nieuwe studenten markeert een positief keerpunt.
Het is nog onduidelijk voor welke vakken deze hogere instroom specifiek van toepassing zal zijn. Dit maakt het lastig om in te schatten of de toegenomen aanmeldingen daadwerkelijk zullen bijdragen aan het verminderen van tekorten in cruciale vakgebieden zoals wiskunde, natuurkunde en talen.
De hbo-lerarenopleidingen voor tweedegraads docenten laten over de afgelopen tien jaar een dalende trend zien in het aantal inschrijvingen.
Het stijgende aantal aanmeldingen voor lerarenopleidingen biedt hoop voor het verminderen van het lerarentekort. Hoewel de stijging van 700 aanmeldingen bemoedigend is, is het nog maar een zeer beperkt deel van de oplossing voor het lerarentekort.
De toename is een indicatie dat onderwijs weer een aantrekkelijker carrièreperspectief wordt voor jongeren. Dit kan samenhangen met verbeterde arbeidsvoorwaarden, gerichte wervingscampagnes en positieve publieke erkenning van het docentschap.
Conclusie: een positief signaal, maar nog steeds een lange weg te gaan
De 7% stijging in instroom bij hbo-lerarenopleidingen is een positief signaal, maar slechts een begin. Het toont aan dat gerichte inspanningen mogelijk resultaten opleveren. Specifiekere aandacht voor tekortvakken en het behoud van leraren blijven essentieel.
We houden je actief op de hoogte over vele onderwijszaken.