Werken met de toekomst
Actueel.

Werken met de toekomst
Werken met de toekomst: een nieuwe campagne om leraren te werven
Geplaatst op 22-01-2025
Actueel
5 minuten leestijd

Gisteren heeft de overheid de landelijke campagne "Werken met de Toekomst" gelanceerd. Deze campagne is bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor een loopbaan in het onderwijs. Het tekort aan leraren en schoolleiders blijft toenemen, en de komende jaren zijn duizenden extra professionals nodig om het onderwijs op peil te houden.

In deze blog duiken we dieper in de campagne: waarom is deze nodig, wat is de boodschap en hoe wordt deze uitgevoerd? Ook bekijken we hoe het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel nieuwe leraren als zij-instromers. Kortom, alles wat je moet weten over "Werken met de Toekomst"!

Waarom een campagne voor het onderwijs nodig is

De tekorten in het onderwijs zijn aanzienlijk en blijven toenemen. In het primair onderwijs bedraagt het lerarentekort 8,1% (7700 fte), terwijl het voortgezet onderwijs kampt met een tekort van 5,1% (3800 fte). Ook schoolleiders zijn schaars: er is een tekort van 9,8% (850 fte).

Ondanks deze noodzaak heersen er misvattingen over het werken in het onderwijs. Zo wordt vaak gedacht dat het salaris laag is, dat het werk eentonig is en dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De campagne wil deze vooroordelen wegnemen en laten zien dat een loopbaan in het onderwijs zowel professioneel als persoonlijk lonend is.

Meer informatie over de campagne vind je op: Werken in het Onderwijs.

De boodschap van ‘Werken met de Toekomst’

De campagne ‘Werken met de Toekomst’ laat zien dat het onderwijs een veelzijdige en uitdagende sector is met volop doorgroeimogelijkheden.

Naast vakinhoudelijke ontwikkeling zijn er kansen om door te stromen naar functies zoals intern begeleider of schooldirecteur. Met deze campagne wil de overheid het imago van het onderwijs versterken en meer mensen enthousiasmeren voor een loopbaan voor de klas

Wat maakt werken in het onderwijs aantrekkelijk?

De campagne laat zien dat deze drie pijlers – betekenisvol werk, goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeikansen – de belangrijkste factoren zijn voor potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals die een carrière in het onderwijs overwegen.

Als leraar verdien je een serieus salaris, gemiddeld rond de €6.200 bruto per maand. Daarnaast biedt het onderwijs volop kansen voor persoonlijke en professionele groei. Je kunt je specialiseren binnen je vak, doorgroeien naar functies 

Hoe de campagne wordt uitgevoerd

De campagne wordt breed uitgerold via digitale en traditionele media:

  • Digitale abri’s

  • Online video’s

  • Radiospotjes

Bovendien wordt samengewerkt met scholen, gemeenten en het UWV om het bereik en de impact van de campagne te vergroten. De campagne start met een focus op zij-instromers en zal later worden uitgebreid naar studiekiezers.

Zij-instromers: een nieuwe weg naar het onderwijs

Een zij-instromer is iemand die vanuit een ander beroep overstapt naar het onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld een econoom zijn die docent economie wordt, of een ingenieur die les gaat geven in wiskunde.

De overheid biedt financiële ondersteuning en subsidies om deze overstap gemakkelijker te maken. In 2024 hebben ruim 2200 zij-instromers subsidie aangevraagd, en meer dan 900 onderwijsondersteuners ontvangen financiële steun om zich om te scholen tot leraar.

Ervaringen van zij-instromers laten zien dat deze overstap een waardevolle en verrijkende keuze kan zijn. De combinatie van praktijkervaring uit een andere sector en pedagogische vaardigheden maakt zij-instromers een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Werkdruk en verbetermaatregelen

Om het onderwijs aantrekkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan het verlagen van de werkdruk. Dit gebeurt onder andere door:

  • Betere ondersteuning voor leraren en schoolleiders
  • Meer investeringen in onderwijspersoneel
  • Hulp aan schoolbesturen om goed werkgeverschap te stimuleren

Daarnaast wordt gekeken naar manieren om meer lesuren per docent te realiseren, zonder de werkdruk te verhogen.

Onderwijsregio’s: samenwerking voor beter onderwijs

De overheid heeft onderwijsregio’s opgericht om lokaal samen te werken aan het oplossen van de tekorten. Binnen deze regio’s werken scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en onderwijspersoneel samen om docenten beter te begeleiden en te ondersteunen.Onderwijsregio’s bieden:

  • Regionale ondersteuning voor docenten
  • Begeleiding voor nieuwe leraren
  • Samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen

Dit initiatief zorgt ervoor dat geïnteresseerden warm ontvangen en goed begeleid worden in hun carrière in het onderwijs.

Een stap in de goede richting

De campagne is een belangrijke stap in het tegengaan van het lerarentekort. Het helpt niet alleen om meer mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs, maar ook om het imago van het vak te verbeteren. Goed onderwijs begint immers bij goede leraren – en daar hebben we er meer van nodig.

Ben je nieuwsgierig geworden naar een carrière in het onderwijs? Bezoek de website van "Werken met de Toekomst" en ontdek de mogelijkheden om zelf het verschil te maken.

Werken met de toekomst
Actueel

Geplaatst op 22-01-2025    5 minuten leestijd

Werken met de toekomst: een nieuwe campagne om leraren te werven

Gisteren heeft de overheid de landelijke campagne "Werken met de Toekomst" gelanceerd. Deze campagne is bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor een loopbaan in het onderwijs. Het tekort aan leraren en schoolleiders blijft toenemen, en de komende jaren zijn duizenden extra professionals nodig om het onderwijs op peil te houden.

In deze blog duiken we dieper in de campagne: waarom is deze nodig, wat is de boodschap en hoe wordt deze uitgevoerd? Ook bekijken we hoe het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel nieuwe leraren als zij-instromers. Kortom, alles wat je moet weten over "Werken met de Toekomst"!

Waarom een campagne voor het onderwijs nodig is

De tekorten in het onderwijs zijn aanzienlijk en blijven toenemen. In het primair onderwijs bedraagt het lerarentekort 8,1% (7700 fte), terwijl het voortgezet onderwijs kampt met een tekort van 5,1% (3800 fte). Ook schoolleiders zijn schaars: er is een tekort van 9,8% (850 fte).

Ondanks deze noodzaak heersen er misvattingen over het werken in het onderwijs. Zo wordt vaak gedacht dat het salaris laag is, dat het werk eentonig is en dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De campagne wil deze vooroordelen wegnemen en laten zien dat een loopbaan in het onderwijs zowel professioneel als persoonlijk lonend is.

Meer informatie over de campagne vind je op: Werken in het Onderwijs.

De boodschap van ‘Werken met de Toekomst’

De campagne ‘Werken met de Toekomst’ laat zien dat het onderwijs een veelzijdige en uitdagende sector is met volop doorgroeimogelijkheden.

Naast vakinhoudelijke ontwikkeling zijn er kansen om door te stromen naar functies zoals intern begeleider of schooldirecteur. Met deze campagne wil de overheid het imago van het onderwijs versterken en meer mensen enthousiasmeren voor een loopbaan voor de klas

Wat maakt werken in het onderwijs aantrekkelijk?

De campagne laat zien dat deze drie pijlers – betekenisvol werk, goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeikansen – de belangrijkste factoren zijn voor potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals die een carrière in het onderwijs overwegen.

Als leraar verdien je een serieus salaris, gemiddeld rond de €6.200 bruto per maand. Daarnaast biedt het onderwijs volop kansen voor persoonlijke en professionele groei. Je kunt je specialiseren binnen je vak, doorgroeien naar functies 

Hoe de campagne wordt uitgevoerd

De campagne wordt breed uitgerold via digitale en traditionele media:

  • Digitale abri’s

  • Online video’s

  • Radiospotjes

Bovendien wordt samengewerkt met scholen, gemeenten en het UWV om het bereik en de impact van de campagne te vergroten. De campagne start met een focus op zij-instromers en zal later worden uitgebreid naar studiekiezers.

Zij-instromers: een nieuwe weg naar het onderwijs

Een zij-instromer is iemand die vanuit een ander beroep overstapt naar het onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld een econoom zijn die docent economie wordt, of een ingenieur die les gaat geven in wiskunde.

De overheid biedt financiële ondersteuning en subsidies om deze overstap gemakkelijker te maken. In 2024 hebben ruim 2200 zij-instromers subsidie aangevraagd, en meer dan 900 onderwijsondersteuners ontvangen financiële steun om zich om te scholen tot leraar.

Ervaringen van zij-instromers laten zien dat deze overstap een waardevolle en verrijkende keuze kan zijn. De combinatie van praktijkervaring uit een andere sector en pedagogische vaardigheden maakt zij-instromers een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Werkdruk en verbetermaatregelen

Om het onderwijs aantrekkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan het verlagen van de werkdruk. Dit gebeurt onder andere door:

  • Betere ondersteuning voor leraren en schoolleiders
  • Meer investeringen in onderwijspersoneel
  • Hulp aan schoolbesturen om goed werkgeverschap te stimuleren

Daarnaast wordt gekeken naar manieren om meer lesuren per docent te realiseren, zonder de werkdruk te verhogen.

Onderwijsregio’s: samenwerking voor beter onderwijs

De overheid heeft onderwijsregio’s opgericht om lokaal samen te werken aan het oplossen van de tekorten. Binnen deze regio’s werken scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en onderwijspersoneel samen om docenten beter te begeleiden en te ondersteunen.Onderwijsregio’s bieden:

  • Regionale ondersteuning voor docenten
  • Begeleiding voor nieuwe leraren
  • Samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen

Dit initiatief zorgt ervoor dat geïnteresseerden warm ontvangen en goed begeleid worden in hun carrière in het onderwijs.

Een stap in de goede richting

De campagne is een belangrijke stap in het tegengaan van het lerarentekort. Het helpt niet alleen om meer mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs, maar ook om het imago van het vak te verbeteren. Goed onderwijs begint immers bij goede leraren – en daar hebben we er meer van nodig.

Ben je nieuwsgierig geworden naar een carrière in het onderwijs? Bezoek de website van "Werken met de Toekomst" en ontdek de mogelijkheden om zelf het verschil te maken.

Upwijs home header
Ervaring die voor jou werkt

Met ruim 9 jaar ervaring kennen wij het onderwijs door en door. Wij begrijpen wat jij nodig hebt om met plezier en succes voor de klas te staan.

Een item heading

Werken met de toekomst: een nieuwe campagne om leraren te werven

Gisteren heeft de overheid de landelijke campagne "Werken met de Toekomst" gelanceerd. Deze campagne is bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor een loopbaan in het onderwijs. Het tekort aan leraren en schoolleiders blijft toenemen, en de komende jaren zijn duizenden extra professionals nodig om het onderwijs op peil te houden.

In deze blog duiken we dieper in de campagne: waarom is deze nodig, wat is de boodschap en hoe wordt deze uitgevoerd? Ook bekijken we hoe het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel nieuwe leraren als zij-instromers. Kortom, alles wat je moet weten over "Werken met de Toekomst"!

Waarom een campagne voor het onderwijs nodig is

De tekorten in het onderwijs zijn aanzienlijk en blijven toenemen. In het primair onderwijs bedraagt het lerarentekort 8,1% (7700 fte), terwijl het voortgezet onderwijs kampt met een tekort van 5,1% (3800 fte). Ook schoolleiders zijn schaars: er is een tekort van 9,8% (850 fte).

Ondanks deze noodzaak heersen er misvattingen over het werken in het onderwijs. Zo wordt vaak gedacht dat het salaris laag is, dat het werk eentonig is en dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De campagne wil deze vooroordelen wegnemen en laten zien dat een loopbaan in het onderwijs zowel professioneel als persoonlijk lonend is.

Meer informatie over de campagne vind je op: Werken in het Onderwijs.

De boodschap van ‘Werken met de Toekomst’

De campagne ‘Werken met de Toekomst’ laat zien dat het onderwijs een veelzijdige en uitdagende sector is met volop doorgroeimogelijkheden.

Naast vakinhoudelijke ontwikkeling zijn er kansen om door te stromen naar functies zoals intern begeleider of schooldirecteur. Met deze campagne wil de overheid het imago van het onderwijs versterken en meer mensen enthousiasmeren voor een loopbaan voor de klas

Wat maakt werken in het onderwijs aantrekkelijk?

De campagne laat zien dat deze drie pijlers – betekenisvol werk, goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeikansen – de belangrijkste factoren zijn voor potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals die een carrière in het onderwijs overwegen.

Als leraar verdien je een serieus salaris, gemiddeld rond de €6.200 bruto per maand. Daarnaast biedt het onderwijs volop kansen voor persoonlijke en professionele groei. Je kunt je specialiseren binnen je vak, doorgroeien naar functies 

Hoe de campagne wordt uitgevoerd

De campagne wordt breed uitgerold via digitale en traditionele media:

  • Digitale abri’s

  • Online video’s

  • Radiospotjes

Bovendien wordt samengewerkt met scholen, gemeenten en het UWV om het bereik en de impact van de campagne te vergroten. De campagne start met een focus op zij-instromers en zal later worden uitgebreid naar studiekiezers.

Zij-instromers: een nieuwe weg naar het onderwijs

Een zij-instromer is iemand die vanuit een ander beroep overstapt naar het onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld een econoom zijn die docent economie wordt, of een ingenieur die les gaat geven in wiskunde.

De overheid biedt financiële ondersteuning en subsidies om deze overstap gemakkelijker te maken. In 2024 hebben ruim 2200 zij-instromers subsidie aangevraagd, en meer dan 900 onderwijsondersteuners ontvangen financiële steun om zich om te scholen tot leraar.

Ervaringen van zij-instromers laten zien dat deze overstap een waardevolle en verrijkende keuze kan zijn. De combinatie van praktijkervaring uit een andere sector en pedagogische vaardigheden maakt zij-instromers een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Werkdruk en verbetermaatregelen

Om het onderwijs aantrekkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan het verlagen van de werkdruk. Dit gebeurt onder andere door:

  • Betere ondersteuning voor leraren en schoolleiders
  • Meer investeringen in onderwijspersoneel
  • Hulp aan schoolbesturen om goed werkgeverschap te stimuleren

Daarnaast wordt gekeken naar manieren om meer lesuren per docent te realiseren, zonder de werkdruk te verhogen.

Onderwijsregio’s: samenwerking voor beter onderwijs

De overheid heeft onderwijsregio’s opgericht om lokaal samen te werken aan het oplossen van de tekorten. Binnen deze regio’s werken scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en onderwijspersoneel samen om docenten beter te begeleiden en te ondersteunen.Onderwijsregio’s bieden:

  • Regionale ondersteuning voor docenten
  • Begeleiding voor nieuwe leraren
  • Samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen

Dit initiatief zorgt ervoor dat geïnteresseerden warm ontvangen en goed begeleid worden in hun carrière in het onderwijs.

Een stap in de goede richting

De campagne is een belangrijke stap in het tegengaan van het lerarentekort. Het helpt niet alleen om meer mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs, maar ook om het imago van het vak te verbeteren. Goed onderwijs begint immers bij goede leraren – en daar hebben we er meer van nodig.

Ben je nieuwsgierig geworden naar een carrière in het onderwijs? Bezoek de website van "Werken met de Toekomst" en ontdek de mogelijkheden om zelf het verschil te maken.

Werken met de toekomst: een nieuwe campagne om leraren te werven

Actueel

5 minuten leestijd

Geplaatst op 22-01-2025

Gisteren heeft de overheid de landelijke campagne "Werken met de Toekomst" gelanceerd. Deze campagne is bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor een loopbaan in het onderwijs. Het tekort aan leraren en schoolleiders blijft toenemen, en de komende jaren zijn duizenden extra professionals nodig om het onderwijs op peil te houden.

In deze blog duiken we dieper in de campagne: waarom is deze nodig, wat is de boodschap en hoe wordt deze uitgevoerd? Ook bekijken we hoe het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel nieuwe leraren als zij-instromers. Kortom, alles wat je moet weten over "Werken met de Toekomst"!

Gisteren heeft de overheid de landelijke campagne "Werken met de Toekomst" gelanceerd. Deze campagne is bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor een loopbaan in het onderwijs. Het tekort aan leraren en schoolleiders blijft toenemen, en de komende jaren zijn duizenden extra professionals nodig om het onderwijs op peil te houden.

In deze blog duiken we dieper in de campagne: waarom is deze nodig, wat is de boodschap en hoe wordt deze uitgevoerd? Ook bekijken we hoe het onderwijs aantrekkelijker wordt gemaakt voor zowel nieuwe leraren als zij-instromers. Kortom, alles wat je moet weten over "Werken met de Toekomst"!

Waarom een campagne voor het onderwijs nodig is

De tekorten in het onderwijs zijn aanzienlijk en blijven toenemen. In het primair onderwijs bedraagt het lerarentekort 8,1% (7700 fte), terwijl het voortgezet onderwijs kampt met een tekort van 5,1% (3800 fte). Ook schoolleiders zijn schaars: er is een tekort van 9,8% (850 fte).

Ondanks deze noodzaak heersen er misvattingen over het werken in het onderwijs. Zo wordt vaak gedacht dat het salaris laag is, dat het werk eentonig is en dat er weinig doorgroeimogelijkheden zijn. De campagne wil deze vooroordelen wegnemen en laten zien dat een loopbaan in het onderwijs zowel professioneel als persoonlijk lonend is.

Meer informatie over de campagne vind je op: Werken in het Onderwijs.

De boodschap van ‘Werken met de Toekomst’

De campagne ‘Werken met de Toekomst’ laat zien dat het onderwijs een veelzijdige en uitdagende sector is met volop doorgroeimogelijkheden.

Naast vakinhoudelijke ontwikkeling zijn er kansen om door te stromen naar functies zoals intern begeleider of schooldirecteur. Met deze campagne wil de overheid het imago van het onderwijs versterken en meer mensen enthousiasmeren voor een loopbaan voor de klas

Wat maakt werken in het onderwijs aantrekkelijk?

De campagne laat zien dat deze drie pijlers – betekenisvol werk, goede arbeidsvoorwaarden en doorgroeikansen – de belangrijkste factoren zijn voor potentiële zij-instromers, studiekiezers en onderwijsprofessionals die een carrière in het onderwijs overwegen.

Als leraar verdien je een serieus salaris, gemiddeld rond de €6.200 bruto per maand. Daarnaast biedt het onderwijs volop kansen voor persoonlijke en professionele groei. Je kunt je specialiseren binnen je vak, doorgroeien naar functies 

Hoe de campagne wordt uitgevoerd

De campagne wordt breed uitgerold via digitale en traditionele media:

  • Digitale abri’s

  • Online video’s

  • Radiospotjes

Bovendien wordt samengewerkt met scholen, gemeenten en het UWV om het bereik en de impact van de campagne te vergroten. De campagne start met een focus op zij-instromers en zal later worden uitgebreid naar studiekiezers.

Zij-instromers: een nieuwe weg naar het onderwijs

Een zij-instromer is iemand die vanuit een ander beroep overstapt naar het onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld een econoom zijn die docent economie wordt, of een ingenieur die les gaat geven in wiskunde.

De overheid biedt financiële ondersteuning en subsidies om deze overstap gemakkelijker te maken. In 2024 hebben ruim 2200 zij-instromers subsidie aangevraagd, en meer dan 900 onderwijsondersteuners ontvangen financiële steun om zich om te scholen tot leraar.

Ervaringen van zij-instromers laten zien dat deze overstap een waardevolle en verrijkende keuze kan zijn. De combinatie van praktijkervaring uit een andere sector en pedagogische vaardigheden maakt zij-instromers een waardevolle toevoeging aan het onderwijs.

Werkdruk en verbetermaatregelen

Om het onderwijs aantrekkelijker te maken, wordt er hard gewerkt aan het verlagen van de werkdruk. Dit gebeurt onder andere door:

  • Betere ondersteuning voor leraren en schoolleiders
  • Meer investeringen in onderwijspersoneel
  • Hulp aan schoolbesturen om goed werkgeverschap te stimuleren

Daarnaast wordt gekeken naar manieren om meer lesuren per docent te realiseren, zonder de werkdruk te verhogen.

Onderwijsregio’s: samenwerking voor beter onderwijs

De overheid heeft onderwijsregio’s opgericht om lokaal samen te werken aan het oplossen van de tekorten. Binnen deze regio’s werken scholen, lerarenopleidingen, gemeenten en onderwijspersoneel samen om docenten beter te begeleiden en te ondersteunen.Onderwijsregio’s bieden:

  • Regionale ondersteuning voor docenten
  • Begeleiding voor nieuwe leraren
  • Samenwerking tussen verschillende onderwijsinstellingen

Dit initiatief zorgt ervoor dat geïnteresseerden warm ontvangen en goed begeleid worden in hun carrière in het onderwijs.

Een stap in de goede richting

De campagne is een belangrijke stap in het tegengaan van het lerarentekort. Het helpt niet alleen om meer mensen te interesseren voor een baan in het onderwijs, maar ook om het imago van het vak te verbeteren. Goed onderwijs begint immers bij goede leraren – en daar hebben we er meer van nodig.

Ben je nieuwsgierig geworden naar een carrière in het onderwijs? Bezoek de website van "Werken met de Toekomst" en ontdek de mogelijkheden om zelf het verschil te maken.

functie docent lichamelijke opvoeding upwijs
GEEN PASSENDE VACATURE?
Stuur een
open sollicitatie.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

We houden je actief op de hoogte over vele onderwijszaken.