Martijn2

Actueel.

Actueel.

Martijn2

5 minuten leestijd

08-05-2025

Docent aan het woord

Een item heading

A content subheading

A content heading

In deze editie van onze interviewreeks spreken we met Martijn (45). Ooit begonnen als beroepsmilitair, inmiddels een ervaren docent aardrijkskunde die ook lesgeeft in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing. Martijn is meerdere keren halverwege het schooljaar gestart en weet als geen ander wat daarbij komt kijken.

In dit interview vertelt hij hoe hij zijn leerlingen motiveert, wat hij onderweg heeft geleerd én hoe hij de samenwerking met Upwijs heeft ervaren.

Van Defensie naar het klaslokaal

Martijn begon op zijn 28e aan de lerarenopleiding aardrijkskunde, na een loopbaan bij Defensie. Inmiddels staat hij al jaren met enthousiasme voor de klas. Naast zijn hoofdvak geeft hij ook les in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing, waarmee hij zijn brede inzetbaarheid binnen het onderwijs bewijst.

Hij staat bekend om zijn gestructureerde en doelgerichte manier van lesgeven. Martijn maakt zijn lessen helder, boeiend én visueel. Zo maakt hij YouTube-video’s om de lesstof toegankelijker te maken en leerlingen op verschillende manieren te bereiken.

In zijn vrije tijd gaat hij graag hardlopen of op reis. Die energie en nieuwsgierigheid zie je terug in zijn lessen waarin hij dagelijks het verschil probeert te maken.

1. Waarom koos je voor het onderwijs en het vak aardrijkskunde?

“De interesse voor het vak was voor mij de reden om aardrijkskunde leraar te worden,” vertelt hij eerlijk. “Ik heb er niet voor gekozen omdat ik graag met leerlingen wilde werken. Ik was gewoon goed in aardrijkskunde en geschiedenis, en ben daardoor de lerarenopleiding gaan doen.”

Toch veranderde er tijdens zijn opleiding iets. Want waar hij in eerste instantie vooral gedreven werd door de liefde voor zijn vak, ontdekte hij toen hij voor de klas stond hoe leuk hij het werken met leerlingen eigenlijk vond.

"Mijn doel is om een zo compleet mogelijke leraar te worden, waarbij ik uitgedaagd word door mijn nieuwsgierigheid om mooie lessen te maken en alle onderdelen van het vak te beheersen"

Wat begon met vakinhoudelijke interesse, groeide zo uit tot een echte passie voor het docentschap. 

2. Starten als docent halverwege het schooljaar: Martijns tips

Martijn begon zelf halverwege het schooljaar op zijn huidige school — iets wat voor veel docenten best spannend kan zijn. 

Martijn weet uit ervaring hoe je zo’n start goed kunt aanpakken en deelt zijn belangrijkste tips voor een vliegende start.

Martijns tips voor een soepele start:

1. Investeer in kennismaking en relatieopbouw

Zeker als je later in het schooljaar instroomt, is een goede band met de klas extra belangrijk. Begin met een kennismakingsronde en vertel iets persoonlijks over jezelf. Laat leerlingen iets opschrijven wat jij over hen moet weten, zoals leervoorkeuren of doelen.

2. Wees realistisch en vier kleine successen

“Soms kom je in een klas waar al een tijdje geen vaste docent is geweest. Dat betekent dat je een mooie kans krijgt om achterstanden weg te werken waardoor er rust en structuur komt en het vertrouwen hersteld. 

3. Stel haalbare doelen - voor jezelf én je klas

“Voor jezelf én voor je leerlingen. Het is belangrijk om ambities te hebben, maar ook om flexibel te blijven. Soms zijn er achterstanden of moet je improviseren. Laat je daar niet door ontmoedigen. Door je te richten op wat wél haalbaar is, kun je het verschil maken. 

3. Wat wil je meegeven aan startende docenten in het voortgezet onderwijs?

Martijn heeft vijf adviezen voor docenten die aan het begin van hun onderwijsloopbaan staan:

1. Blijf jezelf ontwikkelen

“Sta open voor nieuwe ervaringen,” zegt Martijn. “Elke school heeft zijn eigen dynamiek en werkwijze. Door af en toe van omgeving te wisselen, leer je flexibel denken en blijf je jezelf ontwikkelen als docent.

2. Houd balans tussen werk en privé

Daarnaast benadrukt Martijn het belang van een goede balans tussen werk en privé. “Gun jezelf rust en laad op buiten schooltijd. Wanneer je bewust afstand kunt nemen, houd je het werk langer met plezier vol.” Ik maak altijd één of twee keer per jaar een grote reis en dan bezoek ik bijvoorbeeld historische plekken of mooie vulkanen waar ik dan videolessen opneem. 

3. Wees scherp op je administratie

Ook het bijhouden van administratie ziet hij als een belangrijke basis. “Een goed overzicht in Magister of Som helpt niet alleen jezelf, maar ook je collega’s en de leerling. Het maakt je werk overzichtelijker én effectiever.”

4. Investeer in contact met leerlingen

Daarnaast benadrukt Martijn hoe belangrijk het is om vanaf het begin te investeren in de relatie met je leerlingen en dan met álle leerlingen, niet alleen met de ‘makkelijke’ of de meest opvallende.

Bovendien, zegt hij, is het juist belangrijk om te investeren in leerlingen die moeite hebben met het vak. Goed contact legt de basis voor wederzijds respect en een prettige werksfeer in de klas.

5. Zoek de samenwerking met collega’s op

En tot slot: durf te vertrouwen op het team. “Onderwijs doe je samen. Deel wat goed gaat, maar ook waar je tegenaan loopt, want samen kan je tot betere resultaten komen.

4. Hoe ervaarde je de samenwerking met Upwijs?

“Kort gezegd: goed, weinig op aan te merken,” vertelt Martijn. “Ik werd benaderd en Upwijs hielp snel. Ze regelden alles wat nodig was én hadden binnen korte tijd een passende baan voor me. De samenwerking was prettig en duidelijk. 

Ook aan de slag als docent in het voortgezet onderwijs?

Ben jij docent en wil je (weer) voor de klas staan? Of ben je benieuwd naar hoe Upwijs jou kan ondersteunen bij een volgende stap?

 Schrijf je vrijblijvend in

Starten als docent halverwege het schooljaar? Martijn deelt zijn ervaring en tips

5 minuten leestijd
Geplaatst op 08-05-2025

In deze editie van onze interviewreeks spreken we met Martijn (45). Ooit begonnen als beroepsmilitair, inmiddels een ervaren docent aardrijkskunde die ook lesgeeft in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing. Martijn is meerdere keren halverwege het schooljaar gestart en weet als geen ander wat daarbij komt kijken.

In dit interview vertelt hij hoe hij zijn leerlingen motiveert, wat hij onderweg heeft geleerd én hoe hij de samenwerking met Upwijs heeft ervaren.

Van Defensie naar het klaslokaal

Martijn begon op zijn 28e aan de lerarenopleiding aardrijkskunde, na een loopbaan bij Defensie. Inmiddels staat hij al jaren met enthousiasme voor de klas. Naast zijn hoofdvak geeft hij ook les in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing, waarmee hij zijn brede inzetbaarheid binnen het onderwijs bewijst.

Hij staat bekend om zijn gestructureerde en doelgerichte manier van lesgeven. Martijn maakt zijn lessen helder, boeiend én visueel. Zo maakt hij YouTube-video’s om de lesstof toegankelijker te maken en leerlingen op verschillende manieren te bereiken.

In zijn vrije tijd gaat hij graag hardlopen of op reis. Die energie en nieuwsgierigheid zie je terug in zijn lessen waarin hij dagelijks het verschil probeert te maken.

1. Waarom koos je voor het onderwijs en het vak aardrijkskunde?

“De interesse voor het vak was voor mij de reden om aardrijkskunde leraar te worden,” vertelt hij eerlijk. “Ik heb er niet voor gekozen omdat ik graag met leerlingen wilde werken. Ik was gewoon goed in aardrijkskunde en geschiedenis, en ben daardoor de lerarenopleiding gaan doen.”

Toch veranderde er tijdens zijn opleiding iets. Want waar hij in eerste instantie vooral gedreven werd door de liefde voor zijn vak, ontdekte hij toen hij voor de klas stond hoe leuk hij het werken met leerlingen eigenlijk vond.

"Mijn doel is om een zo compleet mogelijke leraar te worden, waarbij ik uitgedaagd word door mijn nieuwsgierigheid om mooie lessen te maken en alle onderdelen van het vak te beheersen"

Wat begon met vakinhoudelijke interesse, groeide zo uit tot een echte passie voor het docentschap. 

2. Starten als docent halverwege het schooljaar: Martijns tips

Martijn begon zelf halverwege het schooljaar op zijn huidige school — iets wat voor veel docenten best spannend kan zijn. 

Martijn weet uit ervaring hoe je zo’n start goed kunt aanpakken en deelt zijn belangrijkste tips voor een vliegende start.

Martijns tips voor een soepele start:

1. Investeer in kennismaking en relatieopbouw

Zeker als je later in het schooljaar instroomt, is een goede band met de klas extra belangrijk. Begin met een kennismakingsronde en vertel iets persoonlijks over jezelf. Laat leerlingen iets opschrijven wat jij over hen moet weten, zoals leervoorkeuren of doelen.

2. Wees realistisch en vier kleine successen

“Soms kom je in een klas waar al een tijdje geen vaste docent is geweest. Dat betekent dat je een mooie kans krijgt om achterstanden weg te werken waardoor er rust en structuur komt en het vertrouwen hersteld. 

3. Stel haalbare doelen - voor jezelf én je klas

“Voor jezelf én voor je leerlingen. Het is belangrijk om ambities te hebben, maar ook om flexibel te blijven. Soms zijn er achterstanden of moet je improviseren. Laat je daar niet door ontmoedigen. Door je te richten op wat wél haalbaar is, kun je het verschil maken. 

3. Wat wil je meegeven aan startende docenten in het voortgezet onderwijs?

Martijn heeft vijf adviezen voor docenten die aan het begin van hun onderwijsloopbaan staan:

1. Blijf jezelf ontwikkelen

“Sta open voor nieuwe ervaringen,” zegt Martijn. “Elke school heeft zijn eigen dynamiek en werkwijze. Door af en toe van omgeving te wisselen, leer je flexibel denken en blijf je jezelf ontwikkelen als docent.

2. Houd balans tussen werk en privé

Daarnaast benadrukt Martijn het belang van een goede balans tussen werk en privé. “Gun jezelf rust en laad op buiten schooltijd. Wanneer je bewust afstand kunt nemen, houd je het werk langer met plezier vol.” Ik maak altijd één of twee keer per jaar een grote reis en dan bezoek ik bijvoorbeeld historische plekken of mooie vulkanen waar ik dan videolessen opneem. 

3. Wees scherp op je administratie

Ook het bijhouden van administratie ziet hij als een belangrijke basis. “Een goed overzicht in Magister of Som helpt niet alleen jezelf, maar ook je collega’s en de leerling. Het maakt je werk overzichtelijker én effectiever.”

4. Investeer in contact met leerlingen

Daarnaast benadrukt Martijn hoe belangrijk het is om vanaf het begin te investeren in de relatie met je leerlingen en dan met álle leerlingen, niet alleen met de ‘makkelijke’ of de meest opvallende.

Bovendien, zegt hij, is het juist belangrijk om te investeren in leerlingen die moeite hebben met het vak. Goed contact legt de basis voor wederzijds respect en een prettige werksfeer in de klas.

5. Zoek de samenwerking met collega’s op

En tot slot: durf te vertrouwen op het team. “Onderwijs doe je samen. Deel wat goed gaat, maar ook waar je tegenaan loopt, want samen kan je tot betere resultaten komen.

4. Hoe ervaarde je de samenwerking met Upwijs?

“Kort gezegd: goed, weinig op aan te merken,” vertelt Martijn. “Ik werd benaderd en Upwijs hielp snel. Ze regelden alles wat nodig was én hadden binnen korte tijd een passende baan voor me. De samenwerking was prettig en duidelijk. 

Ook aan de slag als docent in het voortgezet onderwijs?

Ben jij docent en wil je (weer) voor de klas staan? Of ben je benieuwd naar hoe Upwijs jou kan ondersteunen bij een volgende stap?

 Schrijf je vrijblijvend in

In deze editie van onze interviewreeks spreken we met Martijn (45). Ooit begonnen als beroepsmilitair, inmiddels een ervaren docent aardrijkskunde die ook lesgeeft in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing. Martijn is meerdere keren halverwege het schooljaar gestart en weet als geen ander wat daarbij komt kijken.

In dit interview vertelt hij hoe hij zijn leerlingen motiveert, wat hij onderweg heeft geleerd én hoe hij de samenwerking met Upwijs heeft ervaren.

Van Defensie naar het klaslokaal

Martijn begon op zijn 28e aan de lerarenopleiding aardrijkskunde, na een loopbaan bij Defensie. Inmiddels staat hij al jaren met enthousiasme voor de klas. Naast zijn hoofdvak geeft hij ook les in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing, waarmee hij zijn brede inzetbaarheid binnen het onderwijs bewijst.

Hij staat bekend om zijn gestructureerde en doelgerichte manier van lesgeven. Martijn maakt zijn lessen helder, boeiend én visueel. Zo maakt hij YouTube-video’s om de lesstof toegankelijker te maken en leerlingen op verschillende manieren te bereiken.

In zijn vrije tijd gaat hij graag hardlopen of op reis. Die energie en nieuwsgierigheid zie je terug in zijn lessen waarin hij dagelijks het verschil probeert te maken.

1. Waarom koos je voor het onderwijs en het vak aardrijkskunde?

“De interesse voor het vak was voor mij de reden om aardrijkskunde leraar te worden,” vertelt hij eerlijk. “Ik heb er niet voor gekozen omdat ik graag met leerlingen wilde werken. Ik was gewoon goed in aardrijkskunde en geschiedenis, en ben daardoor de lerarenopleiding gaan doen.”

Toch veranderde er tijdens zijn opleiding iets. Want waar hij in eerste instantie vooral gedreven werd door de liefde voor zijn vak, ontdekte hij toen hij voor de klas stond hoe leuk hij het werken met leerlingen eigenlijk vond.

"Mijn doel is om een zo compleet mogelijke leraar te worden, waarbij ik uitgedaagd word door mijn nieuwsgierigheid om mooie lessen te maken en alle onderdelen van het vak te beheersen"

Wat begon met vakinhoudelijke interesse, groeide zo uit tot een echte passie voor het docentschap. 

2. Starten als docent halverwege het schooljaar: Martijns tips

Martijn begon zelf halverwege het schooljaar op zijn huidige school — iets wat voor veel docenten best spannend kan zijn. 

Martijn weet uit ervaring hoe je zo’n start goed kunt aanpakken en deelt zijn belangrijkste tips voor een vliegende start.

Martijns tips voor een soepele start:

1. Investeer in kennismaking en relatieopbouw

Zeker als je later in het schooljaar instroomt, is een goede band met de klas extra belangrijk. Begin met een kennismakingsronde en vertel iets persoonlijks over jezelf. Laat leerlingen iets opschrijven wat jij over hen moet weten, zoals leervoorkeuren of doelen.

2. Wees realistisch en vier kleine successen

“Soms kom je in een klas waar al een tijdje geen vaste docent is geweest. Dat betekent dat je een mooie kans krijgt om achterstanden weg te werken waardoor er rust en structuur komt en het vertrouwen hersteld. 

3. Stel haalbare doelen - voor jezelf én je klas

“Voor jezelf én voor je leerlingen. Het is belangrijk om ambities te hebben, maar ook om flexibel te blijven. Soms zijn er achterstanden of moet je improviseren. Laat je daar niet door ontmoedigen. Door je te richten op wat wél haalbaar is, kun je het verschil maken. 

3. Wat wil je meegeven aan startende docenten in het voortgezet onderwijs?

Martijn heeft vijf adviezen voor docenten die aan het begin van hun onderwijsloopbaan staan:

1. Blijf jezelf ontwikkelen

“Sta open voor nieuwe ervaringen,” zegt Martijn. “Elke school heeft zijn eigen dynamiek en werkwijze. Door af en toe van omgeving te wisselen, leer je flexibel denken en blijf je jezelf ontwikkelen als docent.

2. Houd balans tussen werk en privé

Daarnaast benadrukt Martijn het belang van een goede balans tussen werk en privé. “Gun jezelf rust en laad op buiten schooltijd. Wanneer je bewust afstand kunt nemen, houd je het werk langer met plezier vol.” Ik maak altijd één of twee keer per jaar een grote reis en dan bezoek ik bijvoorbeeld historische plekken of mooie vulkanen waar ik dan videolessen opneem. 

3. Wees scherp op je administratie

Ook het bijhouden van administratie ziet hij als een belangrijke basis. “Een goed overzicht in Magister of Som helpt niet alleen jezelf, maar ook je collega’s en de leerling. Het maakt je werk overzichtelijker én effectiever.”

4. Investeer in contact met leerlingen

Daarnaast benadrukt Martijn hoe belangrijk het is om vanaf het begin te investeren in de relatie met je leerlingen en dan met álle leerlingen, niet alleen met de ‘makkelijke’ of de meest opvallende.

Bovendien, zegt hij, is het juist belangrijk om te investeren in leerlingen die moeite hebben met het vak. Goed contact legt de basis voor wederzijds respect en een prettige werksfeer in de klas.

5. Zoek de samenwerking met collega’s op

En tot slot: durf te vertrouwen op het team. “Onderwijs doe je samen. Deel wat goed gaat, maar ook waar je tegenaan loopt, want samen kan je tot betere resultaten komen.

4. Hoe ervaarde je de samenwerking met Upwijs?

“Kort gezegd: goed, weinig op aan te merken,” vertelt Martijn. “Ik werd benaderd en Upwijs hielp snel. Ze regelden alles wat nodig was én hadden binnen korte tijd een passende baan voor me. De samenwerking was prettig en duidelijk. 

Ook aan de slag als docent in het voortgezet onderwijs?

Ben jij docent en wil je (weer) voor de klas staan? Of ben je benieuwd naar hoe Upwijs jou kan ondersteunen bij een volgende stap?

 Schrijf je vrijblijvend in

Bekijk onze vacatures

Een item heading

Docent aan het woord

Starten als docent halverwege het schooljaar? Martijn deelt zijn ervaring en tips

In deze editie van onze interviewreeks spreken we met Martijn (45). Ooit begonnen als beroepsmilitair, inmiddels een ervaren docent aardrijkskunde die ook lesgeeft in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing. Martijn is meerdere keren halverwege het schooljaar gestart en weet als geen ander wat daarbij komt kijken.

In dit interview vertelt hij hoe hij zijn leerlingen motiveert, wat hij onderweg heeft geleerd én hoe hij de samenwerking met Upwijs heeft ervaren.

Van Defensie naar het klaslokaal

Martijn begon op zijn 28e aan de lerarenopleiding aardrijkskunde, na een loopbaan bij Defensie. Inmiddels staat hij al jaren met enthousiasme voor de klas. Naast zijn hoofdvak geeft hij ook les in Mens & Maatschappij en Levensbeschouwing, waarmee hij zijn brede inzetbaarheid binnen het onderwijs bewijst.

Hij staat bekend om zijn gestructureerde en doelgerichte manier van lesgeven. Martijn maakt zijn lessen helder, boeiend én visueel. Zo maakt hij YouTube-video’s om de lesstof toegankelijker te maken en leerlingen op verschillende manieren te bereiken.

In zijn vrije tijd gaat hij graag hardlopen of op reis. Die energie en nieuwsgierigheid zie je terug in zijn lessen waarin hij dagelijks het verschil probeert te maken.

1. Waarom koos je voor het onderwijs en het vak aardrijkskunde?

“De interesse voor het vak was voor mij de reden om aardrijkskunde leraar te worden,” vertelt hij eerlijk. “Ik heb er niet voor gekozen omdat ik graag met leerlingen wilde werken. Ik was gewoon goed in aardrijkskunde en geschiedenis, en ben daardoor de lerarenopleiding gaan doen.”

Toch veranderde er tijdens zijn opleiding iets. Want waar hij in eerste instantie vooral gedreven werd door de liefde voor zijn vak, ontdekte hij toen hij voor de klas stond hoe leuk hij het werken met leerlingen eigenlijk vond.

"Mijn doel is om een zo compleet mogelijke leraar te worden, waarbij ik uitgedaagd word door mijn nieuwsgierigheid om mooie lessen te maken en alle onderdelen van het vak te beheersen"

Wat begon met vakinhoudelijke interesse, groeide zo uit tot een echte passie voor het docentschap. 

2. Starten als docent halverwege het schooljaar: Martijns tips

Martijn begon zelf halverwege het schooljaar op zijn huidige school — iets wat voor veel docenten best spannend kan zijn. 

Martijn weet uit ervaring hoe je zo’n start goed kunt aanpakken en deelt zijn belangrijkste tips voor een vliegende start.

Martijns tips voor een soepele start:

1. Investeer in kennismaking en relatieopbouw

Zeker als je later in het schooljaar instroomt, is een goede band met de klas extra belangrijk. Begin met een kennismakingsronde en vertel iets persoonlijks over jezelf. Laat leerlingen iets opschrijven wat jij over hen moet weten, zoals leervoorkeuren of doelen.

2. Wees realistisch en vier kleine successen

“Soms kom je in een klas waar al een tijdje geen vaste docent is geweest. Dat betekent dat je een mooie kans krijgt om achterstanden weg te werken waardoor er rust en structuur komt en het vertrouwen hersteld. 

3. Stel haalbare doelen - voor jezelf én je klas

“Voor jezelf én voor je leerlingen. Het is belangrijk om ambities te hebben, maar ook om flexibel te blijven. Soms zijn er achterstanden of moet je improviseren. Laat je daar niet door ontmoedigen. Door je te richten op wat wél haalbaar is, kun je het verschil maken. 

3. Wat wil je meegeven aan startende docenten in het voortgezet onderwijs?

Martijn heeft vijf adviezen voor docenten die aan het begin van hun onderwijsloopbaan staan:

1. Blijf jezelf ontwikkelen

“Sta open voor nieuwe ervaringen,” zegt Martijn. “Elke school heeft zijn eigen dynamiek en werkwijze. Door af en toe van omgeving te wisselen, leer je flexibel denken en blijf je jezelf ontwikkelen als docent.

2. Houd balans tussen werk en privé

Daarnaast benadrukt Martijn het belang van een goede balans tussen werk en privé. “Gun jezelf rust en laad op buiten schooltijd. Wanneer je bewust afstand kunt nemen, houd je het werk langer met plezier vol.” Ik maak altijd één of twee keer per jaar een grote reis en dan bezoek ik bijvoorbeeld historische plekken of mooie vulkanen waar ik dan videolessen opneem. 

3. Wees scherp op je administratie

Ook het bijhouden van administratie ziet hij als een belangrijke basis. “Een goed overzicht in Magister of Som helpt niet alleen jezelf, maar ook je collega’s en de leerling. Het maakt je werk overzichtelijker én effectiever.”

4. Investeer in contact met leerlingen

Daarnaast benadrukt Martijn hoe belangrijk het is om vanaf het begin te investeren in de relatie met je leerlingen en dan met álle leerlingen, niet alleen met de ‘makkelijke’ of de meest opvallende.

Bovendien, zegt hij, is het juist belangrijk om te investeren in leerlingen die moeite hebben met het vak. Goed contact legt de basis voor wederzijds respect en een prettige werksfeer in de klas.

5. Zoek de samenwerking met collega’s op

En tot slot: durf te vertrouwen op het team. “Onderwijs doe je samen. Deel wat goed gaat, maar ook waar je tegenaan loopt, want samen kan je tot betere resultaten komen.

4. Hoe ervaarde je de samenwerking met Upwijs?

“Kort gezegd: goed, weinig op aan te merken,” vertelt Martijn. “Ik werd benaderd en Upwijs hielp snel. Ze regelden alles wat nodig was én hadden binnen korte tijd een passende baan voor me. De samenwerking was prettig en duidelijk. 

Ook aan de slag als docent in het voortgezet onderwijs?

Ben jij docent en wil je (weer) voor de klas staan? Of ben je benieuwd naar hoe Upwijs jou kan ondersteunen bij een volgende stap?

 Schrijf je vrijblijvend in

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

We houden je actief op de hoogte over vele onderwijszaken.

Algemene voorwaarden | Disclaimer | Privacybeleid | Antidiscriminatiebeleid | Klachtenformulier | Kvk nummer: 86851047 | BTW-nummer: NL864114813B01